Czy wiecie, że amarantus w swoim składzie zawiera więcej wapnia niż mleko, więcej magnezu niż czekolada i więcej błonnika niż owies?

Z kolei 100 gram nasion amarantusa pokrywa 1/3 dziennego zapotrzebowania na magnez, czyli więcej niż w przypadku szpinaku!

Czy znacie ten bezglutenowy produkt?

Amarantus, czyli szarłat, zaczął być hodowany przez Inków, Majów i Azteków. Należy do najstarszych roślin uprawianych na świecie i Indianie uważali ją za świętość. W dzisiejszych czasach pozytywne właściwości szarłatu potwierdziła nauka.

  • Oprócz dużej zawartości wapnia, żelaza, magnezu i błonnika, posiada najbardziej wartościowe ze wszystkich zbóż białko (18g na 100g).
  • Ma ono dużo cennych aminokwasów m.in. lizyny, że przewyższa swoją atrakcyjnością nawet soję.
  • Nie zawiera glutenu, dlatego jest cennym produktem dla osób chorych na celiakię.
  • Z kolei skrobia w amarantusie jest bardziej lekkostrawna w porównaniu do kukurydzianej.
  • Oprócz tego nasiona są bogane w cenny cynk, potas i fosfor.
  • Zawierają również wiele jedno­ i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, a przede wszystkim kwasów GLA, które wpływają na obniżenie poziomu złego cholesterolu we krwi.

I z tych wszystkich powodów amarantus jest nazywany rośliną XXI wieku.

Amarantus przede wszystkim jest polecany w codziennej diecie dzieci, sportowców, kobietom w ciąży oraz osobom starszym. Wywar z tych roślin może być używany jako środek w leczeniu zapaleń gardła, błony śluzowej żołądka oraz w przypadku krwotoków. Ma działanie ściągające, gojące i aseptyczne.

Świetnie nadaje się do owsianki lub jako dodatek do kefirów, jogurtu, maślanki. Bardzo dobrze komponuje się z ciastami, potrawami z warzyw i mięs. Nasiona można spożywać w całości lub w formie płatków, poppingu. Produkty bogate w amarantus lub jako czyste ziarno można zakupić w tradycyjnych sklepach spożywczych lub w sklepach ze zdrową żywnością.

KREM Z CUKINII I MIĘTY (OD 11­-12 MIESIĄCA / BEZGLUTENOWY / BEZ LAKTOZY)

2 cukinie, 1 cebula, 2 garści świeżej mięty, 6 łyżek amarantusa

Bulion warzywny 1l wykonany ze składników:

  • marchewka, korzeń pietruszki, pół selera, liśc lauroy, słodka papryka, pieprz, sól

Do garnka wrzucić pokrojoną cebulę wraz z pokrojoną cukinią.

Dusić w małej ilości wody 3min i zalać warzywa bulionem przygotowanym z w/w składników.

Gotować około 15­20 minut.

Po chwili wrzucić posiekaną miętę.

Wszystko zmiksować, doprawić i dodać amarantus (popping).

KASZA JAGLANA Z AMARANTUSEM I AWOKADO (OD 10 MIESIĄCA / BEZGLUTENOWY / BEZ LAKTOZY)

Gotować kaszę jaglaną wraz z 1 łyżeczką siemienia lnianego, 1 łyżką pokrojonych suszonych śliwek i 2­3 łyżkami pokrojonego jabłka oraz ze szczyptą cynamonu i imbiru.

Po 15 min dodać 4 łyżki amarantusa oraz 2 łyżki pokrojonego awokado.

DESER Z AMARANTUSEM (OD 11­12 MIESIĄCA / Z GLUTENEM / Z LAKTOZĄ)

Jogurt naturalny, 3 łyżki amarantusa, 1 łyżka otrębów owsianych, owoce sezonowe

Do jogurtu naturalnego wsypać 3 łyżki amarantusa, wymieszać. Dodać owoce sezonowe i udekorować łyżką otrębów owsianych oraz listkiem mięty. Można użyć owoców mrożonych i przygotować w ten sposób zdrowe lody.

PRZYGOTOWAŁA:

Efekt Centrum

http://efektcentrum.pl/

Mgr inż. Kamila Ziemann, dyplomowany dietetyk, psychodietetyk

powrót